vrijdag 27 november 2009

Malakka en de Straat van Malakka

In de tijd van de Verenigde Oostindische Compagnie (VOC, 17e eeuw) was Malakka een tussenhaven voor de Nederlandse handelsschepen op weg naar en van Batavia en de Molukken. Hier konden vers water, vlees en groenten ingenomen worden en een deel van de waren verhandeld. Er zijn nog diverse gebouwen uit die tijd, al dan niet gerestaureerd, bewaard gebleven w.o. de kerk en het stadthuys. In 2008 is Malakka door de Verenigde Naties op de lijst van cultureel wereld erfgoed geplaatst en daarmee heeft Maleisie extra geld gekregen om de historische gebouwen en plaatsen uit de Portugese, de Hollandse en de Engelse tijd op te knappen. In het Stadthuys is een uitgebreid en interessant museum gevestigd waar ook veel herinneringen aan het VOC verleden een plaats hebben gekregen.

In Jonkerstraat loop je tussen oude pandjes waarin veelal winkeltjes gevestigd zijn. Bij Low Yong Mow, een van de vele Chinese eethuisjes hebben we een ontbijt met dimsum's, dit zijn met heerlijk varkensvlees of garnalen en groenten gevulde deegpakketjes die in grote manden gaar gestoomd worden. En hierbij drink je jasmijnthee zoveel als je wilt. Ook heel interessant is het museum van Cheng Ho, de grote Chinese zeevaarder die vanaf 1406 in opdracht van de keizer van China met een zeer grote handelsvloot de wereld heeft verkend en in kaart gebracht. In zeven grote reizen bezocht hij vele landen, dreef er handel en knoopte vriendschappelijke en diplomatieke relaties aan. Er wordt steeds meer vermoed dat Columbus in het bezit van zeekaarten moet zijn geweest die door cartografen in dienst van Cheng Ho getekend waren en vervolgens doorverhandeld. In Malakka heeft Cheng Ho een uitgebreid depot voor zijn handelswaar gehad en tussen zijn reizen door heeft hij hier gewoond en handel gedreven. Vanaf de heuvel heb je een mooi uitzicht over Malakka en de Straat en in de restanten van de oude kerk zijn veel grafstenen van Nederlanders uit de 17e eeuw te bekijken. Onderaan de heuvel staat nog een poort van het fort dat destijds door de Nederlanders gebouwd is.

Eenmaal weer een boord zeilen we verder noordwaarts waar we na een dag al in slechter weer terecht komen en uitwijken naar de Admiral marina nabij Port Dickson. De marina blijkt onderdeel van een redelijk prestieus appartementencomplex te zijn met een fraai koloniaal clubhuis waarin ook een restaurant en bar zijn gevestigd en we kunnen gebruik maken van de swimming pool! Weinig wind verder langs de kust en met een tussenstop in Port Klang, de haven van Kuala Lumpur (de hoofdstad van Maleisie) en een nachtje doorvaren, bereiken we het eiland Penang.

Diaserie Malacca