donderdag 4 februari 2010

Golf van Bengalen

Het traject van Thailand via Sri Lanka naar de Malediven (ten zw van India) is 1550 nm (nautical miles), ca. 3000 km en is onze eerste kennismaking met de Indische Oceaan. In Thailand hebben we twee dagen op de Nicobar eilanden doorgebracht, een zeer commercieel gebeuren waar zeker 50 live-a-boards en andere duikboten dagelijks langs de diverse duikplekken trekken, geen aantrekkelijk gebeuren hoewel het water helder en het koraal redelijk zijn en er volop tropische vissen zwemmen. Om 's nachts in een beschutte baai aan een boeitje te mogen liggen, moet een belachelijk hoog bedrag betaald worden. Snel wegwezen dus!

Westwaarts hebben we aanvankelijk weinig wind, maar met wat extra zeilen bij is er een vaartje van 4 nm uit te halen en kan de motor uit. 's Nachts hebben we regelmatig 'squalls', korte buien met veel wind en regen, ze duren ongeveer een half uur, en dan gaat alles weer terug naar normaal. Bij nadering van Sri Lanka neemt de wind toe en moeten er uiteindelijk twee riffen in het grootzeil gelegd worden en de fok ook de helft kleiner. Het wordt een lang etmaal met ook veel grote scheepvaart om ons heen. Ons AIS systeem komt nu goed van pas, daarop kunnen we zien welke schepen bij ons in de buurt zijn, hoe hard ze varen en op welke afstand en binnen hoeveel tijd ze ons gaan passeren. Als dat te dichtbij is, moeten we zelf onze koers aanpassen, want de grote scheepvaart wijkt niet uit en het is de vraag of zij ons kleine jacht gezien hebben op hun radar. Ook een oproep via de marifoon leidt meestal niet tot een reactie van het aangeroepen schip.

Voorbij Sri Langka varen we een paar uurtjes in de luwte van het eiland, maar dan blaast de wind opnieuw vanaf de andere kant, door de engte tussen Sri Lanka en India. De zee wordt ruw en onrustig, we varen nu 70-80 graden aan de wind (20-24 knots) en het wordt een onaangename tocht. Gelukkig hebben we 's nachts het licht van de maan en na 24 uur wordt de wind minder en kunnen we weer wat relaxen. De riffen in het zeil kunnen er na een paar uurtjes ook weer uit en in de late avond van 31 januari varen we op de motor de meest noordelijke lagune van de Malediven binnen en ankeren voor het eiland Uligamu, waar ook zo'n 20 andere jachten geankerd liggen, blijkt de volgende ochtend.