zondag 16 mei 2010

Suez kanaal

De laatste mijlen voor het kanaal varen we langs de indrukwekkende bergketen van het Sinai peninsula. Voor de kust veel olieplatforms en boortorens met de nodige activiteit van motor- en sleepboten. In Suez varen we naar de ankerplaats voor jachten om de papieren voor doorvaart van het Kanaal in orde te maken (en te betalen). We krijgen een 'pilot', een gids aan boord en de eerste helft van het Suez kanaal valt ons wat tegen: we varen langs opgeworpen zandduinen waar om de zoveel km pontonbruggen klaarliggen om in geval van oorlog(sdreiging) mannen en materieel doorgang over het Kanaal te geven. Aan het eind van de eerste dag bereiken we Ismailia, een verplichte stop voor jachten. Het blijkt een aardige plaats te zijn en we blijven hier een aantal dagen o.a. om een bezoek aan Cairo en de pyramides van Giza te brengen.

Het tweede deel van de tocht biedt meer afwisseling op de kant. We begrijpen van de 'pilot' dat er totaal zeven controleposten langs het Kanaal staan waar de pilots zich moeten melden. En we zien opnieuw volop uitkijktorens van het leger. Maar ook af en toe een plaatsje en diverse ponten om passagiers het Kanaal over te zetten. Indrukwekkend blijven de grote containerschepen en tankers die ons tegemoet komen danwel ons oplopen. Het Suez kanaal is echter te smal om grote schepen elkaar te laten passeren, dus er is een strak vaarschema voor de grote vaart in convooien. Op een van de meren onderweg of via een parallel kanaal passeren de convooien van noord en zuid elkaar.

Port Said aan het eind van het Kanaal is een grote en drukke havenstad waar veel schepen liggen afgemeerd en ponten en ferries door de haven scheuren. Eenmaal uit de drukte en de vaarroutes liggen de Rode Zee en Egypte achter ons en zien we voor het eerst de zon ondergaan in de Middellandse Zee.

Diaserie Suez